torsdag 20 oktober 2011

På vägen

Sonen och jag sitter i bilen under vår dagliga tur från hans jobb. Plötsligt plockar han fram sin "kan-allt-mobil" och håller den över instrumentbrädan.
"Jag spelar av musiken för att ta reda på vad låten heter" säger han stolt
Jag ler lite och säger:
"Det där är ingen högtalare, det är ett luftintag!"
"Jag vet...men musiken hörs bättre här!" ljuger sonen (nog)
Efter en liten stunds väntande kommer beskedet och han säger stolt
"Natalie Kills!"
Aha, tänker jag, "Natalie Kills WHO?"


Sen byter han radiokanal för att testa sin "app" igen. Jag känner genast igen låten och de där konstiga sentimentala känslorna dyker upp och plötsligt är jag bara hälften så gammal.
Alltså femton ungefär...
Sonen håller mobilen över luftintaget igen (!?!!) och spelar in låten innan den skickas iväg.
"Stansfield!" säger jag "Lisa Stansfield"
Sonen väntar fortfarande på besked av kan-allt-mobilens app.
"Lisa Stansfield" upprepar jag och nickar "japp! Lisa Stansfield med låten Real"(för det kunde jag ju gissa av refrängen...är ju smart ju!)
Sonen lyser upp, för nu fick han svaret skickat:
"Lisa Stansfield med Real!!"
"Det sade jag ju utan den där appen! Det dröjer ju evigheter innan svaret kommer"

Sonen funderar en stund och säger sen:
"Kanske det sitter typ tjugo pers runt ett bord någonstans och lyssnar på det jag har skickat - innan de skickar tillbaka svaret?"
Vi skrattar åt tanken, men inser att det kanske ligger något bakom det han sagt
"Och när det kommer gamla låtar väcker de farfar som talar om vad man spelade på den gamla goda tiden" tillade jag.

Vem vet.
När jag var i sonens ålder behövde man ingen "kan-allt-mobil" för att ta reda på vem som sjöng vad. Då visste man väl allt själv?

9 kommentarer:

  1. Precis så är det!!

    Och just därför har jag fortfarande en "kan-ingenting-mer-än-att-ringa-telefon"!! Jag vet fortfarande allt själv....

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jo, det ligger mycket i det! Frågan är vad vi kommer att fundera över om ytterligare 30 år...

    SvaraRadera
  3. Ja, jo, det är sanslöst och fantastiskt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Nog finns det mycket onödiga saker också! Fråga mamma istället :) Smart son som fortfarande använde luftintaget, så vann du inte...

    SvaraRadera
  5. Så mysigt det låter, jag ler :)
    Jag bandade musik på kassett, skrev noga upp bandets namn och låt. Radioprogrammet Tracks var ju så bra!

    Tack för dina rader i bloggen. Vansinnigt hemskt, på a.b., usch! Skönt med s.änglar och att saker går åt rätt håll.

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Visst var det så. Vi var mycket smartare förr! Ha ha! ;-)

    SvaraRadera
  7. Jag ska nog skaffa mej en sån där "kanallttelefon".
    Inte för att få veta vad gamla låtar heter utan för att kunna läsa din blogg till exempel!

    Ha det fint!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Ja och så använde man telefonkioskerna och la i mynt. 50 öringar och sånt som inte finns längre. Sen kom telefonkortet!!! Det var Hype!

    Kram

    SvaraRadera
  9. haha gillar tanken på en expertpanel som skickar ut vilka låtar det är

    SvaraRadera