måndag 10 oktober 2011

Hänger eller står det i grenen?

Jag är jäkligt stolt över mig - om jag får säga det själv.
Men det här är MIN blogg, så jag säger det helt enkelt!

Jag vill bara påpeka att, om man tagit fyra entimmesrundor med stavarna - inom en vecka - tycker jag att man kan känna sig nöjd med sig själv.

För att svara på en kommentar som jag fick angående positivt tänkande och viktminskning...
Det är tanken som får dig att leva som en smal människa och därmed minska vikten.
Men det räcker inte med att tänka tanken en gång om dagen. Man måste affimera och upprepa, upprepa, upprepa...
Först när man känner en förändring på insidan, kan man börja jobba med utsidan.
Ni vet, vännen jag skänkte boken till häromveckan - hon har minskat 2 kg!
Tankens kraft fick henne att äta nyttigare och motionera mer...


Ibland kan det vara bra att kontakta en läkare, för vissa viktökningar kan faktiskt vara av medicinska skäl.
Själv lever jag med en underfunktion av sköldkörteln, vilket hos många leder till övervikt. Sånt där hormontjafs, vet ni. Att jag var lite störd visste jag ju redan innan, men nu har det spridit sig till störningar i halsen.
Därför har jag bestämt mig för att promenera mera för att hålla mig i form.
Jag och grannfrun har bokat in tisdagar, då går vi tillsammans.
Alltså var vi iväg imorse - trots dåligt väder.
(Det är nackdelen/fördelen när man går med andra)
På hemvägen, när vinden och regnet piskade mot min vänstra sida, sade jag till grannfrun att det dock är liiiite för kallt och vindigt idag.
"Det tycker jag inte, så vindigt är det väl inte" sade hon hurtigt där hon stavade sig fram bredvid mig.
Nä, det är klart, hon gick ju på min högra sida och använde mig som vindskydd!!
Tro mig när jag säger att även jag måste kämpa mot höstdepp när regnet formligen rinner ner över mina nedkylda lår.

Eftersom Mr Canon valde att stanna hemma p g a vädret, passar jag på att visa lite fler bilder från helgens runda.
Det är otroligt vilka mängder av frukt och bär det finns denna höst. Vi har redan fått både körsbär och äpplen till skänks av "goda" grannar...*ler*

Men även de vilda bären tynger ner grenarna.

(Här ville jag sätta in en bild med rönnbär, men inte ens min positiva kraft överträffade den tekniska oviljan. Blogger varför hatar du mig...?)

Som barn lärde jag mig att om det finns mycket rönnbär blir det en hård vinter. Med tanke på hur mycket bär det finns överhuvudtaget, blir vintern nog både hård, kall och lång.

En del vår- och sommarblommor håller ut i regnet och kylan. Häromveckan såg jag maskrosor (!?) som blommade på ängen och under söndagsvandringen hittade jag ett par prästkragar längst väggrenen.


Alltså, bär hänger i grenen och blommor står i (väg)grenen...?

Här, i "min" skog, växer järneken i överflöd, rena rama ogräset. Bokskogarna är översållade av stora buskar, som ibland är flera meter höga.


Så vitt jag vet, är den inte fridlyst heller, så det blir en liten gren till julkransen. Men bladen är vassa som faa...derullan!
Blir kransbindning med mer än en svordom kan jag lova.

Ha en fin dag!
Kram

12 kommentarer:

  1. Så duktiga ni är med era promenader, men det blir som ett nyttigt gift till slut.
    Och vackra bilder tar du längs vägen när du har Mr Canon med.
    Vi har sol idag!!!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Flitigt värre! Jätteduktigt!

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Försöker oxå promenera så ofta jag kan - gärna varje dag. Min kropp kräver dessa andningshål från allt annat och det är så härligt att bara traska på!

    SvaraRadera
  5. Du skulle hittat på någon ursäkt så du kunde byta sida ;)
    Har också sett prästkragarna blomma nu, tror inte det hänt förr, eller ... förr tittade jag iofs inte på naturen som nu ... :)

    SvaraRadera
  6. Elle! Stort tack för din underbara kommentar hos mig under inlägget om hålen i Marie kexen! Helt plötsligt kändes allt som "förr" när vi gjorde underbart långa och vansinniga kommentarer hos varnadra! Tänk vad ett par kex kan framkalla hos oss människor!
    Jag vet inte riktigt hur jag idag skall "kunna toppa" detta fina och intressant inlägg som du gjort om det hänger eller står i grenen eller hur det nu var! (ler)!
    Ha en fin fortsatt dag!
    Kram ifrån Oumberlige Peter!

    SvaraRadera
  7. "Att jag var lite störd innan visste jag ju"...

    Ha ha! Du verkar vara en skön typ! :-D

    SvaraRadera
  8. Oj, här händer det grejer må jag säga! Gud så härligt att få stavgånga, det saknar jag verkligen. Jobbet tar mycket tid just nu och jag tycker inte att jag hinner någonting utomhus numera.
    Boken du läst, skulle jag verkligen behöva känner jag ;D Lite positiv inställning lättar upp livet ordentligt.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  9. Vad duktig du är som stavgångar

    SvaraRadera
  10. Ja men VISST får man det!! Det där första!!

    Ett långt och läsvärt inlägg från Elle....jag undrar om vi inte ska ha kalas snart...det får nog bli utan kakor nu då vi bägge är nyttiga...om jag får skryta så har jag tappat 5 kilo sen vi sågs...

    Vi får ha bär och grönsakskalas...

    krumelurkram/caja

    SvaraRadera