onsdag 12 oktober 2011

Att bli luggad eller inte

Jag sitter ständigt och drar i mitt långa hår. Det börjar bli torrt i topparna och risigt överhuvud(!)taget.
Dags att uppsöka frisör med andra ord. Nu kommer de gamla vanliga funderingarna:
Klippa bara toppar eller rejält?
Jämnlångt eller etapper?
Lugg eller inte?

Nuförtiden börjar även frågan "dra bort de grå eller börja färga?" att bli aktuell också. Men så länge jag klarar av att dra ut de enstaka strån som ställer sig upp lite halvt demonstrativt, kommer ingen färburk i närheten av mitt hår.
Är det inte så att de grå verkligen försöker höja sig över den bruna mängden? De är som tunn ståltråd som liksom sticker upp och försöker glänsa i solen. Som om de vill göra folk uppmärksamma på att
"Kolla in det här, den här brunhåriga bruden under oss försöker dölja att hon faktiskt hör till 40+ kärringarna *moahahaha*"
De står där och hånflinar där uppe på skalleknoppen och pekar ner mot mig, skadeglada och stöddiga.

Visste ni att även majs har en frisyr? Jojomensan! Det upptäckte jag under helgpromenaden. Ungefär så här känner jag mig nu...


...lite torr och risig i håret

Och så här skulle jag vilja se ut. Nyklippt, välvårdad och...


...kanske lite mindre röd.

Jag brukar fråga frisören:
"Vad skulle du har gjort, om du fick bestämma?"
Vissa säger att det är bra som det är och att de skulle låta det vara så. Men sist började frisören att dilla om
"kort, strax under öronen...pagefrisyr..."
"Vaf-n" (ursäkta, men jag har ovanan att svära ibland) tänkte jag "är du inte klok människa!!! Jag låter det väl inte växa nästan midjelångt för att sen klippa av ALLT!"
Men jag sade det inte högt. Istället såg jag makens försök till att le tappert och samtidigt inte brista ut i gråt mitt i frisörsalongen, såg sen på min spegelbild en liten stund innan jag sade:
"Topparna...som vanligt!"

Det nöjet skulle hon minsann inte få! Kanske hon hade fått för sig att hon skulle kunna tjäna en hacka på att sälja min man (alltså inte maken, hårmanen) till nån perukmakare eller så (fast om hon hade velat sälja maken, hade jag nog tagit en funderare trots allt...*hehe*).

Det är ju jag! Jag med kort hår är inte jag. Fast det känns liksom dumt att lägga ut pengar på någonting som ändå ingen ser.
Men det är det jag ska göra idag! Köra och klippa håret! Nu har jag bestämt mig! Dags för halvårskontrollen, så att säga.
Regnet ute gör det visserligen mindre torrt för en stund. Men bara för en stund.
Kanske jag låter dem rensa lite bland ögonbrynen också? Skämmer bort mig själv för en liten stund.
Japp! Så gör vi.

Vad gör du idag och hur ofta besöker du frisören eller byter frisyr?

15 kommentarer:

  1. Gillade också den där sista majskolvens frissa men hörrududu, vad var det för fel på rött hår då?? hehe.
    Själv kör jag ju med klimakterie-rött, man måste väl hålla sig till sin generation....,för här sitter inte bara några enstaka gråa, neej de har tagit över makten helt.

    Brukar gå till frisören någon gång om året, och då blir det bara TOPPARNA". Var ju korthårig en gång i åttan tror jag, gick ju inte att se skillnad på mig och Thomas så det misstaget gör jag ju inte om, haha.
    Och att låta frisören bestämma...glöm det...brukar få smyga ut därifrån, vet inte vad de gör men jag ser inte klok ut när jag kommer därifrån. Tror det är den där snedbenan de envisas med att kamma till, är de blinda?, ser de inte att jag måste ha MITTBENA!!.
    Är dock säker på att hon(friören, eller det kanske är en man? Eller tom kanske en she-man?) lyckas bättre med dig.
    Ha det bra!
    Camilla

    SvaraRadera
  2. Härlig berättelse! Har vågat vara så obekymrad att jag låter en ung icke frisörutbildad vän till en av döttrarna klippa mig (nej, jag betalar mer än till frisören, inget utnyttjande, för hon kommer hem till mig så jag slipper sitta hos frisören ... för ryggen). Har faktiskt pendlat från midjelångt till stubb på ett klipp, är inte så rädd för håret växer fort fast numera är jag för "rund" i facet så kort passar inte alls. Och skulle jag rycka bort de grå blev jag flintskallig! ;)
    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Hejsansvejsan Elle!

    BRA att du skämmer bort dig idag:) Det är man värd lite då och då!!!

    Jag tänker exakt som du när jag ska till frissan!
    Jag har spikrakt hår som jag klipper i topparna och gör ljusa slingor i typ två gånger om året.
    Sist klippte jag upp allt. Bara så mycket så jag fortfarande lätt kan sätta upp det i en tofs.
    Kände mig lite rundare men det blev snyggt ändå. Nu är det definitivt dags igen.

    Hoppas du blir nöjd med besöket hos frissan!!
    Ha det så bra där hos dig!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Klimakterie rött? Heter det så? Alltid lär man sig något nytt! Ska verkligen inte sitta som halvt skallig gråhårig man och kommentera kvinnofrisyrer det vore väl att kasta sten i glashus! Men får jag ha en liten åsikt, när äldre kvinnor drar ner hår över ögonbryn och böjer fram testarna över kinderna för att på något vis dölja det vackra åldrande ansiktet ser det för djävligt ut, se på Lill Babs....känslan blir ju ännumera "vad ska vi dölja nu då?"
    Tyckte precis som Nataöja ovan, den nedre röda majskolvenshuvudet var läckert, bara att kör på....!
    Ha en fin dag!
    Kram ifrån Oumberlige Peter!

    SvaraRadera
  5. Är nästansnaggad med naturliga slingor, gråa nyanser haha........
    Klimaterierött hade jag då och då mellan 26-46......
    Jag har haft alla längder och oftast ny frisyr varje gång eller iaf varianter på en frisyr när jag går från frisören.
    Tycker det är lite kul att överraska mig själv med ny frisyr kan inte göra samma snabba förändring med kroppen och kanske är det tur,tänk er den va........

    Kärlek till dig...........Malla

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det är svårt att ge råd där. Min personliga åsikt är egentligen att långt hår är ett försök att se ung ut, långt upp i åren, som alltför ofta misslyckas!
    Lite som Peter säger...
    Gillade också majskolvsfrisyren!
    Jag går till frissan ca var sjätte vecka. Skönt att unnan sig lite egnetid!

    SvaraRadera
  7. Jag fick mina första gråa hår när jag var typ 18!! Så är det när man har svart hår.... Jag kämpade dock mot färgburken ganska länge men när jag var 30 fick jag erkänna mig besegrad. Jag går alltså till frissan ganska ofta - orkar inte ens tänka på att färga själv. Men precis som du kör jag bara toppklippning nuförtiden men jag har även varit riktigt snaggad i 20-årsåldern!Var sak har sin tid som min pappa brukade säga....

    Hoppas du får en härlig dag och bara njuter av att bli bortskämd!!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Jag klippte av mig mitt mellanlånga hår som jag haft typ de senaste 20 åren nu i våras. I augusti klippte jag lugg igen, efter att i nästan två år stått ut med att spara ut luggen... Och faktiskt tycker jag att det ser både fräscht och "ungdomligt" ut. Min dotter har hellångt blont hår. Det är en del av henne. Jag har avrått henne från att klippa av det långa håret i en enda klippning. Är helt övertygad om att man måste växa i en ny hårlängd. Framförallt om den är kortare! Så vad du än gör. Klipp i etapper den dag du bestämmer dig. Låt det ta lika lång tid att bli korthårig som långhårig. Det tror jag är smart. Hej hopp!

    SvaraRadera
  9. I början av sommaren var jag hos en "galen" frisör...eller inte galen kanske men väldigt mycket av allt!!

    När jag såg henne tänkte jag, här är det säkrast att bara klippa topparna. Hon utmanade mig dock genom att säga att jag såg "helt vanlig ut"!! ;D Det slutade med att jag klippte helkort (från axellångt) och färgade väldigt mörkbrunt (svart sa familjen) och jag blev verkligen nöjd! Enda nackdelen är att en kort frisyr måst underhållas -> dyrt!

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  10. Mmmmm så skönt att bli ompysslad! Det är verkligen ett STORT beslut att klippa ett långt hår. Jag klippte av mitt för LÄÄÄNGE sen, efter min barnledighet var slut. Har inte ångrat det och sen dess har jag haft massa olika korta frisyrer. Enda nackdelen med korta frisyrer är att de måste putsas var sjätte vecka :(
    Ha de gott, Kram, Catarina

    SvaraRadera
  11. Oftast blir det bara topparna. Men ibland slår jag på stort och då åker allt av, men det är nog 18 år sedan jag var riktigt korthårig

    SvaraRadera
  12. Halloj. Vad bidde det då?
    Jag brukar få ett ryck med jämna mellanrum och klippa av håret i en page, förr växte håret så det knakade så efter ett halvår var jag långhårig igen. Men nu senast,,,,,så har det växt sååååå långsamt så nu blir det bara toppar ett bra tag framöver, Men jag färgade i alla fall bort mitt blonda till brunt senast. Nu ska jag tillbaka i november. Är det dyrt att klippa / färga i Tyskland? Här i Sverige är det snordyrt.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  13. Underbara frisyrbilder måste jag säga!
    Jag har kort hår. Hade långt hår bara av misstag när barnen var små - hade inte tid att gå och klippa mig. Sist när jag var och klippte mig blev jag inte nöjd, hon tunnade ut det väldigt mycket helt i onödan.
    De flesta frisörer klipper bra, det gäller bara att hitta en som förstår hur man vill ha det...
    Det är ju inte det lättaste heller att exakt beskriva hur man vill ha det tycker jag, plus att man ofta heller inte ens själv vet vad man vill som sagt...
    Man kanske borde gå till en riktigt bra stylist istället! Tänk så kul!
    Hoppas du blev nöjd, Elle!

    SvaraRadera
  14. Den nedre röda.. fick mig att tänka på om det nedre vore rött... men det ska vi inte tänka på nu.

    OOpps, hoppas du hade det skönt hos frissan och känner dej nöjd, för nån mer såg väl inte att du klippt dej? Mina grabbar brukar faktiskt fråga om jag klippt mej ibland:)

    Ha en skön helg, utan regn!

    SvaraRadera
  15. Jag skulle vara flint om jag drog bort alla gråa hår :-))) Toppade mitt idag, det får duga.... Nattikram

    SvaraRadera