lördag 29 januari 2011

Skitbra språkkunskaper

Eftersom vi under slutet av 90-talet bodde i en skånsk by ett tag, kan min tyske man prata rätt hyfsad svenska. Det tycker han är jättepraktiskt, när folk omkring oss inte ska förstå vad han säger.
Så kan det, som i fredags, hända att han står vid ostavdelningen i den tyska mataffären och i normal samtalston säger på svenska (med en tysk-skånsk brytning...)

"Ja' moste fijsa"
hörde ni den skånska brytningen där?)


Sätter in lite blombilder för att "balansera" till inläggets tema...

Eftersom vi hade ätit bland annat SAUERKRAUT (surkål) till lunch, hade jag en viss förståelse för hans behov. Fast samtidigt visste jag att han inte kunde komma undan obemärkt, eftersom man efter Sauerkrau inte kan smyglufta och att "luftningen" skulle vara allt annat än söt...
Lite nervöst sade jag:

"Men inte HÄR!!!"

Jag kollade mig omkring, affären var rätt full - det var ju fredagkväll. Jag pekade på ett par hyllor ett par meter bort och sade:

"Gå dit...till toapappersavdelningen...det passar även bättre"

Men min man blir dock ståendes, håller ett krampaktigt tag om kundvagnen och får ett sånt där konstigt förvridet leende, medan han himlar lite med ögonen.

"Är du inte klok, det kommer folk!!" säger jag på sörmländska
(med en brytning av skånska och tyska...)

Just som leendet nästan skulle övergå till ett belåtet "aaaaaahhhhh" kom en man runt hörnet. Han kollade lite konstigt på min man och undrade säkerligen varför han stod och log så larvigt mitt i mataffären.
Jag hoppades att han inte märkte vad som "låg i luften",
drog min man i ärmen och försvann till korvavdelningen.
(jag andades bara med munnen, för jag visste inte om han hade gjort det eller inte)



"Nu skriver du säkert i internet att jag fiser i mataffären" säger han sen
"Neeeej, är du inte klok...det gör jag inte alls...."säger jag lugnande.
(Men du gav mig en idé....*hånler*)

Sen lyckades han lugna ner sig lite till vi var nästan färdiga. Medan vi stod och valde ut tandkräm kom det igen...

"Ja' moste fijsa igen!"

Jag vred mig förtvivlat om, upptäckte en bonde (!) som i gröna arbetsbyxor och gummistövlar (!!) stod och tjuvläste en tidning ett par meter ifrån oss.
(det är sant!! direkt från ladugården, typ)

"Ställ dig och fis bredvid honom, då tror folk att det är koskiten på hans stövlar som stinker" föreslog jag

Där var min man tvungen att skratta lite och jag vet inte om han tappade koncentrationen eller vad som hände. Istället koncentrerade vi oss nu på att välja ut tandkräm.

Colgate...ok...vill vi ha vita tänder, ska de vara fräscha i tolv timmar, har vi känsliga tänder eller ska tandkrämen vara randig....??
Hur gör man om man har känsliga tänder som man vill ska vara vita och lukta gott i tolv timmar....??
Blandar man dem??


Det blev Colgate "Total Original"
Jag hoppas att det inte betyder att tänderna förblir i original, d v s känsliga, gula och illaluktande...

Oroa er inte för min hälsa,
hemresan gick bra - vi har ju fönster i bilen! *blink*

Så, nu till morgondagen.
Jag har fått förfrågningar om vad jag hittar på under söndagen. Ni som missade mitt spa förra veckan, håll ögonen öppna!
Imorgon ska vi ta hand om oss på ett annat sätt.
Ta med rejäla skor, matsäck och kom utvilade!

Ha en skön lördag! Vi ses väl imorgon?

Kram

16 kommentarer:

  1. Ha ha ha kan du inte köpa en propp och trycka in när ni åker och handlar...jaja bättre än en fisförnäm man. Innan jag packar matsäcken är det faktiskt din tur att komma på vinter-grillparty hos mig! Utan Saurkraut eller hur det nu stavades...ler.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Men GUUUUD jag tror att jag DÖÖÖÖÖÖR av skratt hahahahahahahahahahahahha..vrider mig nästan i plågor så ont i magen jag får...FAN Elle, sluta hamna i köer i jävla Hamburg och flytta till skåne för faaan, ni hade passat i vår umgängeskrets!!!

    Kommer i morgon garanterat....

    Utvilad...det är jag aldrig...fast jag sover...

    I love ELLE!!

    Kram/caja

    SvaraRadera
  3. Tur att inte jag var med och handlade, jag hade bara dött...... av garv :o

    Kommer gärna i morgon, men frågan är om jag även behöver ha med snöskor och snöskydd till byxorna??
    Utvilad....kan jag inte vila ut hos dig??
    Ha de gott, se s i morgon. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  4. Hahaha..asgarvar!!
    Skönt om vi är ute i morgon så vi slipper mannens gröna kåldimmor!
    Ses i mogon med grovt på fötterna och gott i ryggan!
    Sv: utmed huvudgatan iaf!!!

    SvaraRadera
  5. Om du kikar in på min fotoblogg så får du se vad jag har med mig i morgon för att "hålla värmen" brrr....du vet om att det är kallt va??? UTE...*fnys*...fast vi kommer...jag tar med Lippe och Malla ner på min flygande matta..jag har skrivit till Lippe och frågat om hon vågar åka med mig....

    Jag har inte fått svar än...

    SvaraRadera
  6. Fan vad roligt alltså :D Var tvungen att läsa högt för familjen, som undrade vad jag satt och hade så roligt åt... Nu sover jag nog gott i natt!

    SvaraRadera
  7. Hej! Längesen!Men nu är det helg igen och det vankas vandring hos dig? Jag har så dålig kondis...kan jag sitta på en fäll och sköta elden? Men jag får väl snart5 läsa vad det är för äventyr på G.
    Tur att ni kan prata svenska, men den doften kunde ni inte svära er fria från...:)
    Kram Marie

    SvaraRadera
  8. Hej och hå.....

    ....hej då....

    ...kommer senare då....

    SvaraRadera
  9. ......inte nu heller...


    ...far hemåt igen...

    på återseende...

    SvaraRadera
  10. Jaha! Caja vippade av mej här så jag slår mej ner och väntar en stund. Lutar mej mot din husvägg och solar och njuter....

    SvaraRadera
  11. Jag vill också vara med. Får jag det? HAr hört så mycket om dina spa-träffar hos Caja. Kanske kan jag lifta med Caja?? Fastän det blir en liten omväg för henne.
    Ska kolla med henne.

    SvaraRadera
  12. Vad tyst här är.....

    Elle.....

    EEEEEEEEEEEEEEEEELLLLLLLLEEEEEEEEEE

    SvaraRadera
  13. Håll för näsan nu vänner för vi har varit här så länge nu att de grova kängorna åker av....

    Matsäck...

    slut....

    SvaraRadera
  14. Inget är som väntans tider sägs det....


    Jag tycker såhär:

    Den som väntar på något gott har oftast fått vänta för länge.....

    SvaraRadera
  15. Ha, ha, ha!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    /Frida

    SvaraRadera