tisdag 4 januari 2011

Igår var det två veckor sen min man blev opererad i knät och det var dags för den första sjukgymnastiken.
Det var en relativt ung tjej var sjukgymnast. Jag blev rätt överraskad över hennes röst. Hon hade en stämma som om hon hade rökt i minst 40 år, men så gammal var hon ju inte ens.
Eller som en rysk kulstöterska.
Inte för att jag har träffat en rysk kulstöterska, men jag kan föreställa mig att de har en sån mörk och rå stämma.
Eller kanske hon..den?...varit man tidigare och ännu inte var färdig med hormonbehandlingen?
Ja, man vet ju aldrig nu förtiden...


Hursomhelst följde jag efter maken och sjukgymnasten in i behandlingsrummet, med ett hånleende på läpparna och tänkte att
"det här kan ju bli intressant..."

Maken visade först sitt svullna knä. Hon tittade på ärren, svullnaden, ställde frågor och antecknade.
Sen började hon trycka lite...sträcka benet...böja benet...
Maken höll god min. Sade ibland "deeet drar.." med ett ansträngt leende.
Sen började det bli riktigt intressant. Hon "masserade" hans knä, typ.
Det såg ut som om hon försökte förflytta knäskålen hit och dit mellan låret och skenbenet.

Häromdagen när jag masserade hans knä försiktigt höll han på att flyga i taket, stirrade surt på mig och fräste ett par gånger:
"TA DET LUGNT!!!! inte så hårt!!!"
När jag nu betraktade sjukgymnasten tyckte jag att min massage var som att stryka med en fjäder över knät - medan hennes var som att köra benet fram och tillbaka genom en mangel.
Men inte fräste maken "TA DET LUGNT!!!!" till henne inte.
Nej, han försökte le lite krampaktigt och sade bara
"oj, deeet drar"
Jag tyckte mig dock kunna urskilja ett par svettdroppar i hans panna medan han pressade sina fingrar i britsen för att inte flyga i taket.
Vet inte om försäkringen betalar hålen i britsen. Räknas det kanske som självförsvar eller så?


Idag ska de försöka få vätskan ur knät genom lympdränage (eller vad det heter på svenska). Ett sätt att massera ut vätskan ur knät.
DET kan bli intressant!!!

Ha en skön tisdag!
Kram

11 kommentarer:

  1. Blä! Får han en slang i knät då?? Ler lite (mycket?) när jag ser dej framför mej hos sjukgymnasten. Kan inte låta bli att fundera på om din gubbe läser det här sedan, han kanske trodde att du hade en ansträngd min av medlidande?

    SvaraRadera
  2. Det låter inte som om det är skidturer din man funderar på just nu. Tur att han verkar ha en redig sköterska:)). Men han sikta ju in operationen riktigt bra,.....för nu föll väl all snöskottning på stackars dig?.

    Badrum vad är det?? Har inget än så länge.
    NÄSTA gång vi ska göra om tänker JAG bestämma hantverkare, så det så.

    Ha det bra!
    Camilla

    SvaraRadera
  3. Grattis till ett år med blogg!
    Roligt att jag hittat dig!
    Kul att läsa om Tyskland som jag varit mycket i..
    Ha det gott, kram

    SvaraRadera
  4. Hahaha, men stackars maken. Fast han bet ihop:) Och nästa gång du ska massera så vet du ju vad han tål:)

    Stoooora kramen till dig Elle
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Är det han själv som ska massera ut vätskan genom dränaget??? tror att det kan hjälpa honom ganska bra och att det gör mindre ont faktiskt...då draaaar det kanske bara lite även när du rör vid det ;-)

    Jo det är min biologiska helbror som ska flytta så nära dig....ååh...vink, vink..... Du kan väl stå där på berget och vinka dit med en svensk näsduk.....

    Kramar till dig och din familj!

    Tack för att du ville var med och sjunga idag, kunde du låten?/caja

    SvaraRadera
  6. Låter inget vidare. Stackars maken. Hoppas det blir bra snart!

    SvaraRadera
  7. The Beatles.....kan det locka???

    Välkommen in till mig en stund...Kram/caja

    SvaraRadera
  8. God fortsättning, och Grattis till 1-års jubiléet med bloggen:-)
    Kram, Maria

    SvaraRadera
  9. *skrattar* Inte skriker man väl åt främmande kvinnor heller... Då biter man ihop och håller tyst. Men är säker på att det gjorde ont...

    Stackarn..... ;o((

    SvaraRadera
  10. Hej vad kul och titta in hos dig, jag återkommer gärna.

    SvaraRadera
  11. Aaaaaaaj! Jag börjar svettas bara av att läsa inlägget! Phu!

    Ha en härlig dag!
    Kram Malin

    SvaraRadera