tisdag 11 januari 2011

Olika möjligheter

Tisdagen började inte lika bra som måndagen.
Jag hasade mig motvilligt upp ur sängen efter mobilens andra påminnelse.
Gud vad man kan hata en mobil...

Det finns olika möjligheter:
1. Stänger av mobilen
2. Sonen tar nästa buss
3. Tar mig i kragen och kliver äntligen upp!



Jag kan välja mellan att visa orkidéer...

Släpade min trötta och värkande kropp till 15-åringens sovrum.
Hur kommer min kropp att värka när den är dubbelt så gammal?

Det finns olika möjligheter:
1. Jag sitter i rullstol på ett ålderdomshem
2. Man har om 41 år uppfunnit ett dundermedel som tar bort ålderskrämpor
3. Jag lever inte längre då.



...eller jag kan visa ett par stövlar...

Efter tio minuters intensiv kamp mot sonens trötthet - eller var han medvetslös? - fick jag honom att kliva upp.

Ställer mig framför spegeln i badrummet och försöker att få upp ögonen...eller kämpar för att inte få upp dem. Ser min spegelbild...*suck*

Det finns olika möjligheter:
1. Botox
2. Kallt vatten och Niveacreme
3. Påse på huvudet
4. Släcka badrumslampan
5. Le som en idiot hela dagen och skylla på skrattrynkor



Jag har även möjligheten att visa dotterns personliga tolkning av mig...antagligen på morgonen...leendes som en idiot framför spegeln??

Satte på en kanna kaffe.
Kaffepulvret var nästan slut...*suck*

Det finns olika möjligheter:
1. Köra en omgång vatten en gång till genom det gamla filtret...*urk*
2. Erbjuda maken en uppfriskande kopp te till morgonciggen?
3. Handla kaffe
4. Blomjord...???


När 15-åringen just ska ta på sig skorna säger han plötsligt:
"Men... jag har ju ingen skola idag...jag har ju studiedag!"

Det finns olika möjligheter:
1. Sonen blir sur för att jag väckte honom
2. Jag blir sur för att jag glömt bort det
3. Sonen blir sur för att jag väckte honom, sen blir jag sur för att jag glömt bort det.


Jag intar min kopp kaffe och försöker att glömma det lilla anfallet av Alzheimer.
(är väl ingen konst att GLÖMMA att man har Alzheimer, har jag en känsla av)


...eller välja att visa en ängel...

Just som jag ska väcka 17-åringen ringer hans mobil.
En klasskompis säger:
"Ställ dig vid huvudgatan "kvart över" så kan du få skjuts till skolan.."
Jag tittar på klockan. Den är 07.13...sonen behöver minst 2 minuter till huvudgatan, ligger dock fortfarande i sängen och säger coolt och aningen nyvaket.
"Men jag ska vara där KVART ÖVER"
och jag undrar om han inte fattar skillnaden mellan kvart över och kvart i?
Jag höjer rösten och säger stressad:
"Klockan ÄÄÄÄÄÄÄR kvart över!!! NU!!"
medan jag hysteriskt pekar mot klockan i vardagsrummet
(som om han skulle se den från sängen...)

Det finns olika möjligheter:
1. Han säger ifrån kompisens erbjudande och jag skjutsar honom till skolan
2. Han snappar upp kläderna och springer!! Tar på sig dem medan han springer...
3. Han vänder sig om, somnar och skolkar...*harkel*...blir sjuk!


(OBS! Han tog på sig hemma och sprang sen....och fick sen VÄNTA på kompisen - som antagligen inte heller kunde skilja på kvart över och kvart i...??)

Själv tar jag upp mig för trappan för att väcka resten av barnen. Knäna knakar vid varje trappsteg jag tar. Eftersom vi inte har en trappa av trä, kan jag inte skylla på den...

Det finns olika möjligheter:
1. Jag är gammal...
2. De extra kilona jag lade till under julen tar kål på knäna
3. Jag har ärvt farmors reumatism
4. Jag är redan dubbelt så gammal???


Jag hoppas dock på alternativet att vi har en trätrappa trots allt....


...vem säger att jag inte kan visa lussebullar i januari?

Väcker sen 8-åringen som säger:
"Jag går inte i skolan idag!"
innan han ens öppnat ögonen.

Här finns det bara EN möjlighet:
1. Skicka honom till skolan iallafall!

Tänk, det finns möjligheter i alla lägen!
Vilka beslut, möjligheter och alternativ vi ställs inför hela tiden - oavsett vad vi gör! Hela tiden väljer vi vad vi ska göra, ibland utan att märka att vi väljer.

Sen kan man ju sätta sig vid datorn och det finns flera möjligheter:
1. Gör ett inlägg
2. Gör inget inlägg
3. Gör flera inlägg
4. Gör ett långt inlägg
5. Gör ett kort inlägg (nääääääääääääääää...DET kan jag inte!!)


De som läser inlägget har sen flera möjligheter de med:
1. Sluta läsa efter första halvan (*snark*)
2. Läsa till slutet och kanske fundera på sina möjligheter
3. Kommentera
4. Radera
5. Hoppas att nästa inlägg är kort?


Ok. Det var min tisdagmorgon...
Lätt förvirrad, trött och allmänt rörig.

Hur var din tisdagmorgon?

Kram

14 kommentarer:

  1. Ha, ha!

    Jag vet inte vad jag ska säga, nog för att det brukar vara kaos på morgonen, men....!?!?!

    Hoppas dagen blev bättre!
    /Frida

    SvaraRadera
  2. Ha ha ha, du är helt underbar :-))) Kvällskram från mig!

    SvaraRadera
  3. Så här röstar jag:

    *1=2
    *2=2
    *3=4
    *4=2
    *5=3
    *6=2
    *7=5
    *8=1
    *9=4
    *10=5

    ;-P/caja

    SvaraRadera
  4. Jo sådär är det ju hela tiden..alla dessa val o beslut! Min dotter säger ofta: "Jag vill INTE bli vuxen, det verkar svinjobbigt med att ta massa beslut o bestämma över andra hela tiden!"
    Så sant o ibland på helgerna vägrar jag ta beslut, då får antingen blivande maken eller barnen bestämma middag, aktivitet o dyl för min hjärna har helg. Imorgon är alla barnen tillbaka i skolan som vanligt igen, nu invntas bara samtal från ngn av dotterns känsliga lärare, hon e en topp modell till utseendet men med personlighet som ett rivjärn mot orättvisa lärare eller mobbare. :)
    Ha en härlig ny morgon imorgon, ska tänka på dig när jag går runt o hotar upp..ehh..väcker mina små lamm *L*
    Kram Git

    SvaraRadera
  5. Fina bilder du har, speciellt porträttet thihi. Man blir alltid full i skratt när man läser din text, men jag ser även annat.
    Oh, ja, jag var nära ta nygamla bilen (MB) direkt till autoban, men jag bangade får vänta tills det har blivit varmare då man slipper gå med spikskor, haha.
    Ha en skön onsdagsmorgon som bara du kan.
    Kram Malla

    SvaraRadera
  6. Låter det inte väldigt normalt, eller......! Rolig är du i alla fall!
    Kramar

    SvaraRadera
  7. Ja..... jo..... eller..... kanske, jag vet inte...
    Upp kom jag i alla fall, och jag tror att jag hade kläder på mig (fick inga kommentarer om motsatsen). Jag vet med bestämdhet att jag kom hem igen i går kväll, för jag vaknade i min säng i morse (lika förvirrad som vanligt)
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  8. Ja du, tack för ett gott skratt! Du läste ju min lista. Kan komma på en gemensamt punkt: seniliteten. Den kan komma tidigt.
    ;)

    SvaraRadera
  9. Hahaha, du är bra rolig du!
    Men det finns ett allvar bakom, jag var på kick-off en gång med någon från sportvärlden som skulle inspirera oss till det nya läsåret.

    Han började med att säga att man alltid har ett val! Jag blev skitsur och tog som exempel just det här med att se till att barnen kommer till skolan och att åka till jobbet.

    - Ja, men det är ju ett val du gör....
    Ja, men om jag inte gör det tar socialen ungarna och banken huset, så då MÅSTE ju jag göra allt!
    - Ja, men det är ju ett val du gör.....
    DET ÄR LAG PÅ ATT UNGARNA SKA GÅ I SKOLAN!!!
    Jag kan ju bli åtalad!
    - Ja, men det är ett val du gör.....
    Vi höll på länge och till sist stod jag upp och sjutton vet om jag inte hytte med näven oxå!

    Men man har alltid ett val!! Om det sedan är ett val man gjort för att slippa otrevliga konsekvenser så är det lik förbannat ett val!
    Ansvar lär man aldrig komma undan * suck *
    Ha det gott och får vi veta hur onsdagen blev??
    Kram

    SvaraRadera
  10. Haha, du är allt en tokfia du men det är väl en väldans tur att det finns så många möjligheter.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  11. Men shit...já så kan det ju vara;)
    Jag som fyller 46 år på tisdag VET VAD DU PRATAR OM he he!!
    Ha en myyyysig helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  12. Nu är det fredag och träff inne hos mig!!!

    Välkommen/caja

    SvaraRadera
  13. Oj, du goa kvinna!Vilket inlägg, var får du allt ifrån?
    Hoppas resten av veckan flutit på lite smidigare!!
    Kaffe på söndag?? Ich bringe ein Schwartzwälder...:)

    SvaraRadera
  14. men du..utan internet..ja det GÅR ju inte när man är bloggare...fast vad har man för val...

    Ja du var saknad igår på partyt, vi var riktigt oroliga Git och jag..men du är varmt välkommen på fredag min goa vän!

    Blir det kalas hos dig i morgon?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

    Kraaam/caja

    SvaraRadera