söndag 10 januari 2010

Salt och sött


Vintern verkar ha kommit för att stanna ett tag, men vi har inte fått lika mycket som i andra delar av Tyskland. Trots det, det lilla som ligger gör vägarna hala. Det är som att köra i smör. Vet inte varför de inte röjt ännu? Det sägs att saltet är slut!! I radion sade de att folk saltar utanför husen med vanligt matlagningssalt!
"Man tager vad man haver..." eller hur brukar man säga?
Bilden ovan är ur mitt "arkiv", där hade de tydligen salt kvar fortfarande.


Kaffekokaren - väl använd en dag som denna! Plåtburken jag har kaffet i är en "nostalgi-samlar-burk" som jag köpte för många år sen.


Den enda älgen häromkring! Det är egentligen en servietthållare, men hos mig håller den kaffefiltren på plats!

Söndagar är rätt trista här i Tyskland. Affärerna är stängda!!Det enda som har öppet idag är restauranger, bensinmackar och caféer. Kul.
Bestämde mig för att istället själv göra något sött till eftermiddagsfikat. Efter en stunds bläddrande i receptboken bestämde jag mig för en kladdig chokladkaka.

Mmmmm, jag älskar kalorier med chokladsmak! Tallriken köpte jag när jag flyttade hemifrån för...*harkel*...ett par år sen! Ikeas "startbox" eller liknande, men jag tycker den är gullig!

En "söt" ros! Köpt på loppis här i Tyskland, även det för ett "par" år sen...

Mina tonårssöner kunde knappt vänta tills kakan kom ur ugnen och åt varsin bit av en het kaka innan de försvann ut.
Min yngste son är inte lätt att få ut i snön. Han sitter hellre inne och leker. Jag sade en gång till honom, att han ju måste få lite frisk luft.
Hans svar var:
"Du vädrar ju varje dag, då får jag ju frisk luft!
Ungarna har nästan alltid bra svar på allt!
Hursomhelst fick jag ut honom till slut och när det sen var dags att gå in...ja, då ville han stanna ute en stund till!

1 kommentar:

  1. Hm, jag som inlett året ganska nyttigt. Och du käkar kladdkaka!! Orättvist! Ser "skitgott" ut!!!
    kram från hon som snart ramlar ner i syndens näste....(jag tänkte då mest på att jag snart kommer att äta kakor, bullar, glass, godis..eftersom jag alltid "trillar" tillbaka igen i onyttigheterna)

    SvaraRadera