tisdag 5 januari 2010

Januari - den tomma månaden

Januari är liksom en "tom" månad. Alla julsaker har nu plockats bort, den speciella stämningen före jul är borta, allt känns nu tomt bara. Det är för tidigt för påsksaker och vårblommor, alla börjar längta till våren och många verkar tomma och sökande inombords. Det är som om man stuckit en nål i en ballong...pang, och allt är borta. Men vad är det alla söker efter? Är det bara värmen och ljuset vi längtar efter?

Jag hittade ett par hyacinter i blomaffären, de sålde ut dem för halva priset! Eftersom jag älskar doften av hyacinter slog jag till. I Sverige är hyacinten en julblomma, men här i Tyskland planteras de i trädgårdarna och är ett vårtecken. Jag tyckte nästan att jag hörde hur ängeln suckade i sin längtan efter våren. Vi hade faktiskt ett par solstrålar här idag, men ute är det vitt och det blev en tur i pulkabacken, som praktiskt nog ligger direkt bredvid huset. En fördel med att bo "i bergen".

Jag plockade även fram min "äldsta" orkidé, som nu börjar blomma igen. Jag ställer in alla utblommade krukväxter i tvättrummet, där är "klimatet" tydligen bra av värmen och den fuktiga luften av torktumlaren, för de flesta orkidéer börjar blomma igen inom kort. När de nya knopparna börjar slå ut, får de lämna kurorten i tvättrumsfönstret och placeras på "hedersplatsen" igen. Orkidéer är inte alls så svåra som många tror. Finns det något vackrare...?

1 kommentar:

  1. Åååhh, nu fick jag också vår-längtan...hyacintbilden var så fin.....Nu fick du mej att längta ut från min deppiga svacka!
    Tack!
    kram Pernilla

    SvaraRadera