fredag 12 februari 2010

Koffeinpåverkad systemprotest?

Idag är en sån där dag där man gör täta besök vid kaffekokaren. Jag vet inte om det är det gråa vädret utanför som gör det eller om influensan från december fortfarande tycker att den ska ta krafterna ur mig. Kan även vara den förlorade sovmorgonen, eftersom lilla dottern tyckte att mamma inte alls ska ligga och dra sig bara för att de har ledigt idag.
Mornar som denna uppskattar jag min lilla kaffehörna.


Älgen, är egentligen en servietthållare, som hos mig håller iordning på kaffefiltren. Bra idé tyckte jag och samtidigt är det en liten svensk detalj som får mig att minnas mitt kära hemland. Jag har bott hela mitt vuxna liv i Tyskland, för det var här jag blev "vuxen" - till utsidan iallafall *blink*
Trots alla år kommer jag aldrig att bli tysk, i mitt hjärta och min hjärna är jag svensk.



Jag kritiserar ofta det tyska systemet, det är omodernt och konservativt. Kvinnorna är i stort sett "tvungna" att stanna hemma efter barnafödandet. Iallafall om man inte har en kär släkting som tar hand om barnen efter skolan och Kindergarten. Här hos oss finns det nämligen inga fritidshem! De börjar dock bygga ut skolorna till "heldagsskolor", men det diskuteras hit och dit. Daghemmen börjar bygga ut tiderna de med och jag kan numera ha min dotter där till halv tre! Wow! Där kan man ju säkerligen arbeta heltid som fyrabarnsmamma...
Kanske säger ni, som heltidsarbetande mammor, att jag väl ska vara glad för att jag kan vara hemma "och ha det bra". Jovisst, det är väl "kul" ett tag. Men efter ett par år vill man nog utveckla sig själv och ha en egen sysselsättning och inkomst.


Mina barn börjar nu växa till sig. Till sommaren lämnar den äldste skolan och den yngsta börjar... Har räknat ut att jag kommer att ha genomgått tjugo år av skolbröd, föräldramöten och kvartsamtal. För att inte tala om läxläsning...*suck*
Det ställs väldigt höga krav på skolbarnen här. Min stackars son, som helst av allt hade velat stanna på dagis ett par år till, har i första klass två läxor om dagen. Även över helgen...
Där protesterar mina svenska gener. Vet inte hur det är idag, men jag kan inte minnas att jag hade läxor över helgen de första skolåren.
Alla mammor sliter med ungarnas läxläsning, men ingen protesterar, för det var ju alltid så...
Orkar inte tänka mer på skola idag, vi är ju lediga. Men jag återkommer väl till det konstiga skolsystemet en annan dag...för det här var inte allt!
Vill inte ge er intrycket att allt är dåligt här. Tyskland har naturligtvis bra sidor också... (när jag kommit på en, ska jag tala om den för er *fniss*)

Nu till roligare saker! Det här är ju även en "inredningsblogg" och inte bara "utredning". Ska där för visa er vad jag hittade på loppisen i stan igår. Inget märkvärdigt...men praktiskt (när den fungerar). En "sockerportionerare"...eller vad kallar man det nu på svenska? Ströare?



Hursomhelst, vad den nu än heter, jag tyckte att den var fin! Hittills har jag haft sockret i en skål och min man besvärade sig i somras över att flugorna landade i sockret. Slut på det nu, hoppas jag!

Önskar er en skön fredag! Jag ska nu ta en runda till kaffehörnan igen...kanske jag hinner vakna till innan det är dags att lägga sig!
Kram Elle


(Liebe Gely, bitte nicht "anonym" schreiben, dann kann ich ja dein Blog nicht besuchen...und das möchte ich ja gerne!! Vielleicht kannst du mir auch erklären...also...LG kenne ich..aber GLG?? Bin ich total blöd, oder...?)

3 kommentarer:

  1. Du har alltid en stående inbjudan att var med på mitt "hålligång" inne på Oumberliga.
    Det började faktisk som en ploj grej men förra året så funkade de fint vi blev ett litet gäng som bloggade samtidigt och jag var DJ och bytte musik. Kul faktiskt!
    Kul eller rättare sagt är att ditt långa och intressanta inlägg nu senast var mycket bra!
    Det skiljer en hel del mellan våra olika länder vi har både finsk och dansk släkt stora skillnader även där gentemot Sverige och vårt system. Men än sak som är saker i Sverige börjar det bli mycket tuffare nu med särskilt för kvinnorna som i slutändan för det mesta gör "hundjobbet" hemma samt dessutom jobbar.
    Man tror att det skulle vara jämnlikt men socialstyrelsen gjorde en jätte undersökning och den visade på skrämmande saker, det hade egentligen inte hänt så mycket på hushållsfrpnten sedan 5p-talet i Sverige, kvinnorna lagade maten och städade till största delen fortfarande, undantag finns jag gör allt praktiskt medans Lilla Frun sköter läxor när hon ändå ligger ner sedan är hon mer välutbildad än mig och har bättre tålamod! (ler)
    Fin ströare du hittat, jag är själv tung sockermissbrukare, så det började rinna i munnen redan när jag såg den, iskall filmjök, kanel och massor av socker blev jag sugen på!
    Ha en fin Kväll och en Trevlig Helg alla kategorier och var rädd om dig och de dina!
    Kram ifrån Peter!

    SvaraRadera
  2. hihi...alla myshumlor favoritdag på veckan. Jag fick dock strunta i soffan denna fredagskväll. Det var min och makes tur att städa på dagis så jag har skurat och gnott hela kvällen. Men nu är det gjort och resten av helgen fri. Härligt! Önskar dig en trevlig helg.

    Kram
    Erika

    SvaraRadera
  3. Hejsan,
    vad kul att du hittade till mig. Låter spännande det där med att du funderar på att göra en lampskärm av fjädrar för visst är de snygga och annorlunda. Men jag har ingen aning om det går att köpa dem lösa.
    Det var en intressant läsning om vardagen i Tyskland, har själv tre barn varav det yngsta är tio och går i fyran. Han har två läxor i veckan!! vilket låter lite mer lagom. Skoldagarna är ju jobbiga ändå, ska man sedan orka hålla på med någon idrott är det inte så lätt att hinna med dagliga läxor. Låter tufft där i Tyskland men det har ju andra kvaliteer istället.
    Kul att du var född här i Eskilstuna, eller egentligen inte för det är ju ingen höjdarstad;)
    Ha det så bra, men drick nu inte för mycket kaffe.
    //Camilla

    SvaraRadera