måndag 15 februari 2010

Amerikanska clowner?

Idag var jag och dottern inbjudna till en fd granne på "karnevalsfrukost". Ett alternativ till dem som inte firar "på riktigt".
Vi var fem mammor och ännu fler barn, som blev bjudna på kaffe och frallor.

Tjejerna blev bjudna på "Amerikaner". Det är en slags bulle täckt med socker. Nu i karnevalstider har amerikanarna ögon och näsa och blir clowner. Fråga mig inte varför de kallar dessa bullar för "Amerikaner" (övers: Amerikanare) Det är något jag undrar över. Kanske amerikanskt recept?


Likaså undrar jag varför de kallar en annan slags bulle för "berliner" (övers:berlinare). Den är fylld med sylt eller annat onyttigt. Funderar på om det i sverige inte kallas munk?
Hursomhelst blir det lite lustigt när man ser gamla utklipp från Kennedy när han säger
"Ich bin ein Berliner" (övers:Jag är en berlinare)
Jag ser det framför mig hur sylten rinner ur munnen på hans sockerdekorerade huvud...

För att inte tala om när man beställer hamburgare...
Föreställer mig nu hur det kan bli när man står där vid McDonalds och ber om en "Hamburgare"
Personen bakom disken börjar knappa in beställningen och undrar:
"Vilken dryck vill du ha till? Vill du ha hamburgaren med mörkt eller blont hår?"

Många saker verkar ha fått sitt namn av städer.
Nu börjar det hela bli lite "intimt" för här i Tyskland kallas ett visst preventivmedel för "parisare"...kanske för att Paris är kärlekens stad?
Vem vet...men nog med det!

Nu till inredningssidan...
Grannen vi var hos bor i en stor gammal villa, med trägolv och hela köret. Där kan man bara bli avundsjuk. Tog bilder på döttrarnas rum, men ser nu att kvaliteten - ni vet väl att vi kör med mobilen i den här bloggen... - inte är perfekt. Är kanske dags att börja spara på en riktig kamera?


1 kommentar: