måndag 1 februari 2010

Byter vita berg mot svarta berg!

Nä, nu börjar det räcka med all snö!! Idag har jag skottat runt huset tre gånger! Jag och maken ska nu sticka och handla lite, för de har lovat 20 cm snö över natten. Skolorna är stängda imorgon, enligt radion. De har även informerat lastbilsförarna om att de vänligen ska använda snökedjor när de kör upp för bergen.
Idag hade jag verkligen ingen lust att ta fler vinterbilder. Istället satt jag och värmde upp mig vid gamla semesterbilder. Dem vill jag gärna dela med mig av och tipsa om ett fint ställe.
Min mans föräldrar bor sedan ett par år i Bosnien. Vi var och hälsade på dem och blev tipsade om ett mysigt ställe vid havet. Det skulle bara ta ett par timmar att köra dit. Vi hade ingen karta, utan fick beskrivningen att köra till havet och sen följa vägen tills vi kom till "Budva".


Jag kan verkligen rekommendera Adria-kusten, det är otroligt fint. Men vägen var rätt smal och det gick långsamt. Barnen var trötta, det var jättevarmt ute och jag ville ta in på hotel på vägen. Min make gav sig dock inte, utan körde vidare...och efter "ett par" timmar...närmare bestämt TOLV (!!!) anlände vi i Budva. I samma ögonblick som vi körde in i staden började det ösregna och åska. Där sprang vi från det ena hotellet till det andra och letade rum. Vi hade tur och fick rum vid det tredje hotellet.
Jag måste säga att jag blev positivt överraskad när jag såg vilken utsikt vi hade!!


De två stora sönerna fick ett eget rum, in mot landet, men utsikten var även där härlig.



Alla var trötta och hungriga efter den ansträngande resan och vi letade genast upp ett ställe att äta på. Jag beställde spaghetti med olika ostsåser. Min dotter, som då skulle bli två, provade...


och sen var det kört!! Hon åt och åt och glömde gaffeln, för med händerna gick det både snabbare och enklare. Aldrig hade vi sett henne äta så mycket på en gång! Jag har för mig att hon nästan tömde tallriken!


Hon glömde allt omkring sig och var ett med maten!



Vädret blev bättre efter en stund och vi kunde ta en tur i hamnen.


Nästa dag tillbringade vi på stranden...gissa om ungarna njöt...tja, vi vuxna också!





En liten runda i gamla stan hann vi med också. Jättemysigt, med trånga gränder, små butiker och mysiga restaurants.



Som avslutning ett fotograferingstips...försök inte att fotografera från en bil som kör på en motorväg. Jag ville ta ett kort på Dubrovnik, uppifrån...ok, hade inte busken varit ivägen...hade det kanske blivit bra!
Varsågoda: Dubrovnik, bakom busken! Fint va?


Denna resa varade tyvärr bara i tre dagar, men vi pratar ofta om den och har svurit att vi reser dit en dag igen!
Visst kan det vara skönt att byta ut de snövita bergen här hemma mot ett svart berg...för det var Montenegro (översatt:svarta berget) vi hamnade i! Inte Kroatien som vi trodde Budva låg i.

1 kommentar:

  1. Ser riktigt härligt ut, skulle gärna byta några vita dagar mo de blå.
    Kramisar, Catarina

    SvaraRadera