måndag 10 november 2014

Att ta hand om

Efter att ha varit den som alltid har tagit hand om andra,
från blöjbarn till nyopererade män,
från matlagning till bankärenden,
från tvätt till ogräs,
från barnkalas till byggnadslov,
från ogräs till målararbeten...
listan kan göras lång.
Alltid var jag den som fixade, som gjorde,
som tog hand om.

Men jag glömde en sak.


Jag glömde ta hand om mig själv.

Nu har min kropp sagt ifrån och fått mig att vakna till lite.
Jag har sedan flera veckor haft yrsel som antagligen
kommer från spänningar och inklämda nerver i ryggen.

För att inte tala om vad min själ
säger till mig...

Så idag tog jag hand om mig själv,
först sjukgymnastik och sen akupunktur.
I ett försök att få tillbaka kraften
och må bra igen.
Däremellan försöker jag slappna av i ett varmt bad
eller ta en andas-djupt-promenad.

Akupunkturen skulle även hjälpa mig att kunna
slappna av lite och jag tror nästan att det fungerat.

Man säger till mig,
att allt kommer att bli bra
och att jag inte ska oroa mig
över min framtid
så jag tror att jag lyssnar på dem....

Kram

5 kommentarer:

  1. Ja, lyssna på de som säger att det blir bra! Ta det så lugnt du kan och försök sätta dig själv först ett tag! Kram!

    SvaraRadera
  2. Att ta hand om sig måste man, men kanske glömmer man bort det lite så där ibland. Men det är aldrig för sent. Att du har yrsel och lite så där är väl kanske inte så underligt med tanke på senaste årets händelser också......det tar ut sin tribut på vem som helst. Stay cool!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Man får aldrig sluta lyssna på sig själv och ta hand om både kropp och själ. Men visst är det svårt när tvivlet sätter in - då gäller det att stålsätta sig och lyssna på dem som säger att sllt ska bli bra.
    Ta hand om dig och ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  4. du ska veta att allting ta sin tid - den väg som du har valt kommer attb ta sin tid - men på sikt blir det bra. håll huvud kallt!

    SvaraRadera
  5. Tyvärr är det ofta det som glöms bort bland alla "måsten", nämligen det där att vi ska ta hand om oss själva. Ta det nu riktigt lugnt och ta hand om dig själv och glöm inte att andas ordentligt! Kram

    SvaraRadera