söndag 11 maj 2014

Tacksamhet

När jag fick barn hörde jag ofta:

Små barn - små bekymmer
stora barn - stora bekymmer

Ett uttryck jag numera ofta säger själv
till mammor med små barn.
Typ...vänta och se - problemen blir större!!

Med säkerhet.

Som när barnen tar körkort.

Man försöker att inte oroa sig.
Men plötsligt kommer samtalet....

Vet du att vår son har haft en bilolycka?


När gåshuden reser sig över hela kroppen,
man slutar andas för ett par sekunder,
försöker att hålla huvudet klart,
inte bryta ihop,
inte bli hysterisk,
inte falla ihop i en hög....

Innan man får svar på frågan
Och...hur är det med honom...?


De där sekunderna innan man får besked att
det är

OK!

Inga allvarliga skador.

När man kan köra in till akuten,
se in i ett par blå ögon
bli mött av ett leende
- visserligen med halskrage och bandage -
andas ut
och konstatera
att man har en grund att vara 
TACKSAM

Jag var tvungen att tänka på en annan bloggerska
som för ett par månader sedan förlorade sin son
i en bilolycka. Hur snabbt livet kan ändra riktning.

Nej, sonen körde faktiskt den lilla blå bilen...

En överaskande vändningsmanöver av en annan bilförare
var orsaken till en onödig olycka.

De hade tur i oturen
och
 plåt kan man byta ut.

Tack
och
lov.

Olyckan var för snart två veckor sen
och brännskadorna av airbagen börjar läka.
Nu kommer pappersarbetet och tjafset
med försäkringsbolagen.
Jag är tacksam för att det finns advokater
som tar hand om sådant.

Stora barn - stora problem.
Men en enorm tacksamhet!

Kram

Bilder: www.oberberg-aktuell.de

6 kommentarer:

  1. Usch värsta mardrömmen, det samtalet vill ingen ha. Skönt att allt gick och att det bara blev materiella skador.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  2. Usch ja. Jag minns när samtalet från Äldsta gick över i ett skrik:" Nej, nej, D, vad gör du?"
    De fick vattenplaning och kanade av motorvägen in i ett vägräcke!
    Tur det gick bra för din son!

    SvaraRadera
  3. Usch vilken mardröm!! Och så skönt att det gick bra i alla fall, som sagt plåtskador går att reparera och pappersarbete kan man stå ut med.

    SvaraRadera
  4. Ja, det är verkligen det värsta samtalet man kan tänka sig. Fast jag har varit förskonad, tack och lov.

    Skönt när det går bra.
    Kram, njut av våren. marie

    SvaraRadera
  5. Känner den där isande känslan i kroppen innan man vet...
    Så skönt att höra att det gick (hyfsat) bra.

    Kramar

    SvaraRadera
  6. Tur att det gick bra! Usch va hemskt! Får man brännskador av air bagen...det visste jag inte.
    (Och...inte för att jag vill skrämma upp dig, men...Wolf spider in Germany) :)
    Kram ♥

    SvaraRadera